Sabtu, 15 Ogos 2009

MAIN pondok-pondok jadi REALITI


Di Kampung Sungai Kembong Rinching Hilir, Kajang ada sebuah hutan terpencil yang telah diterokai, jadi sebuah dusunlah katanya. Di situ, kononnya didirikanlah sebuah pondok berukuran 14x20kaki...dah tua baru nak main-main pondok betul-betul. Dulu masa kecil tak ada kesempatan nak main pondok-pondok, maklumlah kakak yang paling sulung mana boleh nak main tu semua, kena tolong buat kerja rumahlah, Bagi peluang kepada adik-adik yang lain untuk main. Kebuntu dah banyak pokok-pokok buah-buahan seperti durian, rambutan, cempedak, manggis, jambu dan lain-lain. Mohlah sesiapa yang rasa nak main pondok betul-betul. Banyak pokok,tempat nak main sorok-sorok. Musim buah, boleh makan-makan buah-buah yang ada.

Oleh kerana kebuntu luasnya kira-kira satu ekar, sukar juga nak main pondok-pondok dan nak main kebun-kebun, jadi terpaksalah buat pondok betul-betul. Atap merah metadec, dinding dan lantai hanya lepakan simen biasa.Kos keselurohan mencecah 10K juga...Alhamdulillah

Nak main pondok-pondok, mesti ada heronya. Nah tengoklah herotu,...siap bergaya dengan topi, boot getah, parang panjang, dan yang dipegangtu tali besikot, nak betulkan pagar yang dicerobohi oleh pelakon-pelakon tambahan..gerombolan kambing sekandang yang dilepaskan oleh tuannya supaya cari makan sendiri.

Dah ada hero, mesti ada heroin....tengoklah siheroin tu,posing sakan. Kalau hero nak bermain dengan pelakon tambahan kambing-kambing, siheroin pula kena cari idea nak berlakon bersama-sama burung-burung,babi hutan dan pengganas lain terutama waktu sunyi atau malam hari. Wah buat satu lagi watak jadi-jadian..pepatong. Nak takutkan watak yang tidak ada otak.

Peralatan nak main pondok-pondok dan kebun-kebun ni, memang perlu banyak. Tak ada pula tempat nak storkan, terpaksa bawa masok dalam pondok. Letak di luar, takut kena kebas oleh pelakon-pelakon yang tiada otak.Sayangnya pepatong yang ditugas jadi pengawaltu, tak boleh nak buat apa-apa?

Penat main pondok dan kebun-kebun, terpaksa berehat dalam pondok. Nasib baik dalam pondok tu ada tempat lepas hajat.Tangki tadahan air di luar membekalkan air ke dalam tong di dalam..hai terpaksa guna kaedah sedutan untuk mengalirkan air dari tangki ke tong. Boleh guna untuk mandi-manda.

Dalam pondok adatempat untuk makan-makan, untuk solat, untuk berdiskusi....tengok tu boleh bawa radio pulaktu..hanya pakai bateri aje..nak cari idea bagaimana nak pakai mini panel solar. Sesiapa nak jadi pelakon tambahan jadi mekanik bikin bekalan elektrik.

Kalau ada panel solartu...wah memang best untuk menjana minda, membaca, menulis, buat blog dsbnya. Namun begitu, pondok yang dibina di tempat tinggi,memang laluan angin sepoi, rimbunan pepohon hijau memang begitu damai dan harmoni. Nyaman, tenang dan cool saje.

Nak makan,wah dapur pun ada? bawa aje mini tong gastu,bolehlah main masak-masak pula..memang best untuk berehlah atau berehat.

2 ulasan:

Yin berkata...

wow bestnye pondok kebun...siap ada dapur lagi....ada toilet bowl lagi....hmmmm...entah2 nak pasang aircond pulak 10 tahun lagi....nak cop tinggal situ !

ps. takde nyamuk ke?

ssalmi berkata...

yEs! di situ memang boleh buat pondok-pondok untuk EDIFANANIM sekeluarga,,papa dah ajak beruzlah hujung minggu bulan puasani? siapa nak join.. cucu-cucu boleh main perang-perang dengan nyamuk?