Rabu, 28 Julai 2010

Bila IBU/tokMA lari dari RUMAH??

Alhamdulillah, anak-anak solehah, memahami tanggungjawab mereka untuk membahagiakan ibu bapa..Surah al'Ankabut 29:8 difahami maksudnya "Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibubapanya......" berita ibu berada di unit emergency tanpa diduga tersibar begitu cepat, sudah pasti, sibapa memberitau,kepada mereka, kerana beliau sendiri....bla,bla,bla..betul juga senikata lagu P RAmli tu..."Kasih ibu membawa ke syurga tetapi kasih bapa, masa berada"??? shh!!!!, jauh pula jadinya nanti...sebab kisah 'luka lama berdarah kembali tu belumhabis lagi ceritanya...ada sedikit prajudis kepada SEGELINTIR lelaki...nauzubillah.
Siibu, semamangnya tak mahu memberi tau EDIFANANIM...mereka amat sibuk, tak mau menyusahkan mereka, dr E yang on call sejak pagi Ahad, baru boleh kembali ke rumah malam Selasa, selepas 36 jam bertugas tentulah beliau amat keletihan,dr Di pula walaupun bukan dalam rotation on call sudah tentulah banyak kerja yang perlu dibuatnya, sementara dr Fa& Na jauh di mata,dr Na (husna) dalam housemanship, mana boleh keluar dan tak mungkin dapat menolong, M pula sedang belajar, biarlah ia tak tau.
Bila berita tersibar, anak-anak solehah, tentulah berusaha untuk merebut 'peluang' berbakti kepada orang tua. Dr E, selepas mendapat maklumbalas dari dr merawat ibunya, sudah tentu menyusun rancangan untuk jemput siibu yang tidak dibenarkan balik sendiri. Bersusah payah dr Di datang menaiki teksi menjengah dan menjemput siibu. Sebelum itu beliau berusaha menghubungi kawannya yg senior di unit orthopodix untuk membantu siibu yang bersendirian.Begitu syahdu siibu dengan pengorbanan anak-anak. Banyak hujah bela diri diutarakan kepada D supaya hantar sahaja mama ke sungai.Jawapan penuh berhikmah dengan kesantunan yang tinggi tentang kewajipan anak-anak terhadapan ibu bapa, meruntun syahdu dengan genangan air mata, tentang kedaifan sendiri dalam menyantuni dan berbakti kepada ibu bapa sendiri yang masih diberi pinjam "USIA" Alhamdulillah....bersambung

1 ulasan: