Sabtu, 4 Disember 2010

Takdir ....MULAnya GAH, akhirnya Mengah

Alhamdulillah, ABAH selamat kembali dari tanah suci dan menemukan dengan anak-anak cucu dalam keluarga yang besar....Alhamdulillah..masih diberi pinjam umur sehingga mencecah 84 tahun. Usia itu adalah umur senja, tidak dinafikan bagi kebanyakan orang, semakin meningkat usia, nikmat beransur-ansur ditarik oleh yang Maha Berkuasa dengan hikmahNYa. Nikmat kesihatan,diuji dengan kesakitan, ingatan diuji dengan kelupaan, ketenteraman diuji dengan kegelisahan, keberanian diuji dengan ketakutan.


Madrasah ibadah HAJI adalah JIHAD untuk menundukkan keegoan,menundukkan hawa nafsu,menundukkan keceluparan, menundukkan kebakhilan, menundukan keindividuan, di samping ujian ibadah yang menuntut kesesempurnaannya. Sudah tentu pilihan menjadi tetamu Allah ada pelbagai kategori, siapakah tetamu Allah yang paling dimuliakan, dan siapakan tetamu Allah sebagai tetamu biasa?? Semua manusia adalah sama, yang membezakan antara mereka ialah darjah keimanan mereka kepada Allah, darjah keikhlasan dan ketulusan mereka mengabdikan diri dengan beribadah kepada Allah,terutamanya di Tanah suci.

Semoga tetamu Allah pada musim haji 1431H kali ini, termasuk ayah ibu,telah dijemput menjadi tetamuNYA yang istimewa, dengan mendapat keampunan segala dosa, dikabulkan segala doa. Ujian kesakitan adalah ditakdirkan dengan semestinya ada hikmah sebaliknya, yang Allah sahaja yang mengetahuinya. Nikmat kesihatan boleh ditarik balik dengan tujuan untuk diinsafi bahawa kesihatan dan kesakitan itu semata-mata ditakdirkan kepada manusia. Kita mesti berusaha untuk mendapatkan takdir yang baik, dan berusaha untuk mengelakkan takdir yang buruk.Sesungguhnya kita perlu menyedari bahawa sakit yang paling sakit ialah sakit untuk menemui ajal....

Tiada ulasan: